20/09/2017
door Joep Everts
Geef een reactie

Toonrede 2017

geachte leden van de Nederlandse Samenleving!

Er klinken veel verschillende geluiden heden ten dage. En dat geeft een veelkleurig resultaat. Zachte klanken die troosten en verbinden. Ritmische die energie en plezier opwekken. Luide dissonante die uiting geven aan frustratie en woede. En dat allemaal in een onvoorspelbare compositie.
Muziek bestaat bij de gratie van afwisseling, van spanning en ontspanning, van contrasten Het is belangrijk dat de komende periode al deze klanken gehoord mogen blijven worden..
We zullen dus ons uiterste best moeten doen te blijven luisteren; want luisteren is de basis van muziek maken. Luisteren naar jezelf, en naar de ander. Ook, en misschien juist, als die een heel ander geluid maakt dan jezelf.
We zijn deel van een heel groot orkest, en de som van de individuele spelers is meer dan het geheel der delen. Dat besef en de ervaring daarvan kan ons helpen in moeilijke tijden. Maar ook het gezamelijk delen van geluk en voorspoed geeft verdieping aan ons leven.
Samengevat: we gaan niet bezuinigen op creativiteit, verbinding en inzet. Met al het talent, ervaring van de spelers zien we de Symfonie der Nederlanden vol vertrouwen tegemoet.

 

25/04/2017
door Joep Everts
Geef een reactie

Verzinnend Zingen

Improviserend zingen  is een van de leukste manieren om met muziek bezig te zijn, een ontdekkingsreis door je stem én je geest. Vrij van verwachtingen en resultaat. En samen improviseren is nog leuker!  Daar  is nu een nieuw initiatief voor: het KobranieKoor! Het is vernoemd naar de gelijknamige methode waardoor iedereen kan meedoen, ongeacht ervaring, stijl, leeftijd. Het enige wat nodig is zijn je oren, een open houding en durven je stem te te laten horen. In InfoKobranieKoor kun je meer lezen. Medio juni kun je  in Arnhem vrijblijvend kennismaken. Neem gerust contact op als je meer wilt weten of je op wilt geven!

18/11/2016
door Joep Everts
Geef een reactie

Beleef je eigen Klank

Op 22 januari geef ik weer een workshop “Beleef je eigen Klank” in Arnhem.  In een middag ga je aan slag met een uitdagend slagwerkinstrumentarium, stem en wat er nog meer langs komt. Samen muziek maken is behalve heel plezierig, helend voor lichaam en geest. Het ontspant, geeft energie, verbindt, inspireert. Een middag vol beweging, klank én stilte. (Her)ontdek je muzikale en speelse kant weer. Dé manier om het nieuwe jaar te beginnen!

In de flyer meer info: je_flyer_eigenklank_22-01-2016

“We spelen niet meer omdat we oud worden, we worden oud omdat we niet meer spelen” Mark Twain

 

25/08/2015
door Joep Everts
6 reacties

Altijd vakantie….

Terugdenkend aan mijn vakantie herinner ik me de momenten van schoonheid… de uitzichten tijdens het fietsen, de koorklanken waar ik deel van uitmaakte, het spel van wind en water tijdens het zeilen, de stilte en soberheid van het zenklooster.
Al deze momenten gaven me rust en ontspanning, en tegelijk inspiratie en energie. Schoonheid is een bron waar we eindeloos uit kunnen putten.
Op vakantie komen die momenten vaak bijna ‘vanzelf’ naar ons toe. Maar hoe kan ik die momenten ook nu blijven herkennen en ervaren?

In de workshops “Zin in Schoonheid” ga je daar zelf actief mee aan de slag. Wat is eigenlijk schoonheid voor mij? Welke houding helpt me om daar open voor te blijven staan?
En zijn er wellicht vormen die ik nog niet ken?
In ervaringsgerichte sessies leer je dat schoonheid altijd aanwezig is. Door die houding kun je je beter ontspannen, krijg je inspiratie en energie. Kortom: het verschil tussen vakantie en geen-vakantie wordt kleiner. Of verdwijnt wellicht helemaal…

Lees in de flyer hierboven er meer over! En geef je op via het contactformulier of neem contact op voor meer info. Je bent welkom!

 

 

13/10/2014
door Joep Everts
14 reacties

Weekendschool: hoe leren in het weekend leuk kan zijn!

Gezocht: bevlogen gastdocenten!

Kinderen uit Nijmeegse wijken krijgen iedere week les op IMC Weekendschool Nijmegen. Tijdens de lessen komen de leerlingen in contact met allerlei vakgebieden: van journalistiek en beeldende kunst tot techniek en ondernemen. Ze gaan zelf aan de slag met ‘het echte werk’ en op excursie naar diverse werkplekken. We werken in de klas veel in kleine groepen en er is intensieve begeleiding. Hierdoor ontdekken de leerlingen waar ze affiniteit mee hebben en wat hun eigen vermogens zijn. Zo krijgen ze een beter beeld van hun capaciteiten en van de mogelijkheden die er voor hen zijn.

Wij werken met gastdocenten. Vaak mensen zonder een didactische achtergrond, maar mét een enorme passie voor hun beroep of studie. Juist dit is wat hen bijzonder maakt en wat de kinderen het meeste aanspreekt. Passie en een echt verhaal! Om te zorgen voor een divers aanbod van lessen zijn we altijd op zoek naar mensen die met bevlogenheid over hun beroep willen vertellen. Iedere les is maatwerk, maar zeker is dat de bijdrage van de gastdocenten vrijwillig is en dat je eenmalig of meerdere keren kunt deelnemen als gastdocent. De lessen zijn op zondag van 11.00 – 14.30 uur, natuurlijk ontmoeten we elkaar eerst een keer vooraf om een en ander door te spreken. Ben jij de gastdocent die wij zoeken? Mail ons dan via thomas.barten@weekendschool.nl

09/10/2014
door Joep Everts
Geef een reactie

Ervaringsgericht onderwijs : “Waarom niet?…”

 

Vaak spreken leraren de wens uit meer ervaringsgericht onderwijs te geven. In de praktijk komt er daar echter niet zoveel van terecht als die behoefte zou doen vermoeden.  Wat kan daarvan de reden zijn?
Werkdruk komt vaak als eerste reden naar voren; de bekende CITO-scores, de rapportages, het al zo overvolle programma binnen en buiten de lessen..
Dit is zeker een reden, maar er is denk ik meer aan de hand.
Ervaringsgericht leren vraagt nogal wat  van de leraar, zoals je in het artikel in de link kunt lezen.  Het is niet simpel de leerlingen maar iets laten doen en erop vertrouwen dat ze door die ervaring inzicht krijgen.  Werkvormen moeten voorbereid, begeleid en daarna door reflectie in een kader worden gezet . En dat op individueel niveau van de leerling. Dat vraagt empathie, inzicht en kennis van zaken van de leraar.
Natuurlijk heeft een leraar deze competenties voor een groot deel (vaak intuïtief) in huis. Maar om het structureel in te passen is hiervoor ook een kader nodig. Een kader dat de leraar samen met de school, collega’s en ouders moet scheppen.
Daar heeft de leraar soms ook een stimulans voor nodig. Leraren zijn ook individualisten, en dat moeten ze natuurlijk ook zijn als je alleen voor de klas staat. Maar om zoiets als ervaringsgericht onderwijs meer toe te passen heb je gewoon de steun, feedback en informatie van anderen nodig. Als tegenwicht van de druk van politiek, (sommige..)ouders, regelgeving.
Eigenlijk niets nieuws, dat leren we de kinderen ook, samen met- en van elkaar leren.  Veranderen doe je zelf, maar je hoeft het niet alleen te doen…
Dus leraren: zet de deur van je lokaal open, voor collega’s, voor experts, voor ouders, voor je leidinggevende. Creeër een draagvlak en vertrouw erop dat uiteindelijk iedereen hetzelfde doel nastreeft, het beste onderwijs voor elk kind.

Samen werken aan één doel, met de steun van ouders en collega’s. Dat is pas écht verlichting van de werkdruk!


Top